کفش کار طبی و ارزان را از کجا بخریم؟

کفش-کار-طبی-و-ارزان-را-از-کجا-بخریم؟

کفش کار طبی و ارزان را از کجا بخریم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که: کفش کار طبی و ارزان را از کجا بخریم؟ پوشیدن کفش ایمنی می‌تواند از آسیب‌های جدی به پاها و کل بدن، شما را از خطرات نجات دهد بدون توجه به اینکه شغل شما چیست؟ پژوهشگران گفته‌اند که استفاده از کفش‌های نامناسب علاوه بر آسيب‌های جسمی جبران ناپذير، بر اعصاب و روان و عملکرد فرد نيز تاثيرگذار است. همچنین، مهره‌های کمری و گردن نيز به دليل ارتباط مستقيمی که با پا دارند، دچار آسيب‌ جدی می‌شوند. انتخاب کفش مناسب می‌تواند از بروز بسياری از ناراحتی‌های جسمی و عضلانی در فرد جلوگيری کند و سلامت جسم و روان افراد را به دنبال دارد.

کفش کار چیست؟

در واقع کفش کار به کفشی گفته می‌شود که برای استفاده در محیط‌‌های کار و مشاغل صنعتی طراحی و تولید شده‌اند. برای اینکه بتوانیم شما را به بهترین شکل ممکن در زمینه انتخاب کفش کار مناسب راهنمایی کنیم باید بدانیم که شغل شما چیست؟ زیرا تعیین زمانی که شما در محیط کار ایستاده مشغول به فعالیت خواهید بود، یا میزان خطرساز بودن محیطی که در آن کار می‌کنید در انتخاب کفش مناسب بسیار پر اهمیت است. در موقعیت اول باید کفشی تهیه کنید که از راحتی مناسب برخوردار باشد و در طولانی مدت پای شما احساس خستگی نکند. در موقعیت دوم قطعا استحکام و جنس کفش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. در گذشته انسان‌ها برای محافظت از پای خود در برابر آسیب‌های احتمالی از حصیر، برگ درختان یا چوب استفاده می‌کردند. به مرور زمان و پیشرفت امکانات انسان‌ها موفق به ساخت کفش کار شدند. اکنون کفش کار طبی در انواع مختلف با جنس‌های مقاوم و مناسب برای شرایط مختلف کاری طراحی و تولید می‌شود. اداره ایمنی و سلامت شغلی کارفرما را ملزم داشته است که برای کارکنان خود در محل کارکفش کار مناسب تهیه کند تا در صورت سقوط اجسام سنگین روی پای آن‌ها و یا تماس با جریان الکتریکی پای آن‌ها دچار آسیب جدی نشود. کفشی کار مناسب باید از نظر مقاومت در برابر خطرات الکتریکی، ضربه و فشار، رسانایی الکتریکی و استقرار پذیری مورد تأیید و استاندارد باشد. پا یکی از عضوهایی است که به راحتی در معرض آسیب قرار می‌گیرد. نداشتن یک پوشش مناسب، می‌تواند بعدها روال بهبود فرد را با مشکل مواجه کند؛ در نتیجه استفاده از کفش کار مناسب از مهمترین اجزای مورد استفاده در محیط کار محسوب می‌شود.

اهمیت استفاده از کفش کار

در محیط کار با توجه به خطرات آن، محافظت از پای کارگران بسیار مهم و با اهمیت است. عواملی مثل قدم گذاشتن بر روی شی تیز و برنده و فرورفتن آن در پا، سقوط اشیای سنگین بر روی پا، لیز خوردن، برق گرفتگی، خطر له شدن، ریزش مواد شیمیایی، سوختگی و.. همگی خطراتی هستند، که امکان دارد به پای افراد در حین کار صدمه وارد کند. بنابراین تهیه و استفاده از کفش کار که به عنوان محافظی برای پا، در مقابل خطرات احتمالی برای کارگران واجب و ضروری است. در تولید این نوع از کفش‌های محافظ موادی همچون پلی استر، نایلون، پشم گوسفند و… استفاده می‌شود. تولید کنندگان معمولاً با اضافه کردن موادی به قسمت‌هایی از این نوع پوتین کار، میزان قدرت محافظت کنندگی آن را افزایش می‌دهند. مثلاً در قسمت جلوی کفش با به‌کار بردن محافظ فولادی و کامپوزیت، موجب محافظت از انگشتان پا در مقابل خطرات و آسیب‌دیدگی می‌شود. استفاده از محافظ‌های کامپوزیت، جزء مواد نارسانا در مقابل جریان الکتریکی هستند. این مواد کامپوزیتی در پوتین کار، خود موجب محافظت از انگشتان پا در برابر سرما نیز می‌شود. چکمه‌های ساق بلندی که از PVC،  نئوپرن، نیترول به همراه محافظ فولادی و کفی، در تولید آن استفاده شده، کارگران می‌توانند به عنوان کفش کار از آن استفاده کنند. در کارخانه‌های تولید مواد غذایی،  تولید مواد شیمیایی،  شرکت‌های نفتی و کشاورزی، کارگران این نوع از چکمه‌های کار را  برای محافظت از پاهای خود می‌پوشند. اوور بوتز هم نوع دیگری از کفش کار است، که به‌صورت پوشش رویه می‌باشد، که از پاها در مقابل برف و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. در بعضی از مواقع علاوه بر کفش‌های کار، تهیه بعضی از لوازم جانبی همراه آن می‌تواند موجب محافظت بیشتر از پاها شود.

فواید استفاده از کفش کار

کفش کار طبی و ارزان را از کجا بخریم؟
کفش کار طبی و ارزان را از کجا بخریم؟

برای کارگرانی که هنگام کار، پاهای آن‌ها درمعرض خطر برخورد با اجسام داغ و برنده یا سقوط اجسام قرار دارد، باید کفش و پوتین ایمنی با رعایت استاندارد در اختیار آن‌ها قرار گیرد. پا به عنوان ستون بدن عمل می کند پس برای مراقبت از آن باید از تجهیزاتی استفاده کنیم که بدانیم کاملا از ما محافظت می‌کند. یکی از تجهیزاتی که پای ما را از خطرات احتمالی محافظت می‌کند کفش ایمنی است. اما هر کفش ایمنی مناسب ما و کارمان نیست؛ پس برای آن‌که بتوانیم کفش ایمنی مناسبی را انتخاب کنیم باید از انواع کفش ایمنی آگاه شویم. برای تهیه  انواع کفش های کار طبی مقاوم  به صفحه فروشگاه ما سر بزنید و از انواع تجهیزات ایمنی دیدن نمایید.

انواع کفش کار طبی

۱- کفش ایمنی با سر پنجه فولادی با زیره پی یو یا پلی یورتان

رایج ترین نوع کفش ایمنی همین مدل است. درجه ذوب مواد پی یو۸۰ سانتی‌گراد است. از مزایای کفش‌های زیره پی یو می‌توان به سبکی، ضد لغزش و ضد سایش و همچنین مناسب برای محیط‌های اسیدی رقیق، محیط‌های نفتی و روغنی و خط مونتاژ کارخانه‌ها اشاره کرد.

۲- کفش ایمنی با سرپنجه فولادی با زیره تی پی یو- پی یو

بعد از پی یو مواد دیگری وارد عرصه تولید کفش شد که مقاومتشان نسبت به مواد پی یو در برابر خوردگی، ساییدگی و حرارت بالاتر است. که معمولا به صورت ترکیبی دو لایه با مواد پی یو تولید می‌شود و مناسب محیط‌هایی با غلظت اسید بالاتر و حرارت بالا و محیط‌های ماشین کاری مخصوصا آغشته به آب صابون است. وزن کفش ایمنی با زیره تی پی یو سنگین‌تر از کفش‌های ایمنی با زیره پی یو است و درجه ذوب مواد تی پی یو ۱۷۰درجه سانتی‌گراد است.

۳- کفش ایمنی با زیره لاستیک

مقاوم‌ترین نوع زیره کفش ایمنی است که برای محیط‌های کاملا اسیدی مثل اسید سولفوریک ۹۸ درصد و همچنین برای حرارت‌های بسیار بالا مثل کنار کوره‌های ذوب مناسب است. وزن این نوع کفش معمولا سنگین‌تر از انواع دیگر کفش بوده و نقطه ذوب آن ۲۷۰ درجه درجه‌سانتی گراد است.

۴- کفش ایمنی با سرپنجه کامپوزیت

این نوع کفش ایمنی محافظ جریان الکتریسته و عایق برق است. فاقد هر گونه فلز که به دو صورت کفش محافظ فشار ضعیف و محافظ فشار قوی در بازار موجود است.

۵- کفش ایمنی کانداکتیو

کفش ایمنی کانداکتیو یا هادی جریان برق که در محیط‌های با خطر انفجار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبقه بندی و کاربرد انواع کفش‌ کار

کفش کار طبی و ارزان را از کجا بخریم؟
کفش کار طبی و ارزان را از کجا بخریم؟

کفش ایمنی از نظر کاربرد و محیط‌هایی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد به انواع مختلفی طبقه بندی می‌شوند:

  1. کفش ایمنی پلاستیکی از صدمات شیمیایی جلوگیری می‌کند.
  2. کفش ایمنی کفه فلزی در برابر سوراخ شدن مقاوم است.
  3. کفش ایمنی با کف پایی مخصوص، از پنجه، قوزک و تمام قسمت‌های پا در هنگام دویدن مراقبت می‌کند.
  4. کفش ایمنی پنجه فولادی، از پنجه پا در برابر فشار و ضربه حفاظت می‌کند.
  5. کفش ایمنی از جنس بوتیل از پا در مقابل مواد خورنده مواظبت می‌کند.
  6. کفش ایمنی از جنس پلاستیک سخت در مقابل جریان برق عایق است.

روش نگهداری کفش کار

  1. همیشه کفش ایمنی را فقط در محل کار استفاده کنید و بعد از پایان کار آن‌ها را تعویض کنید، این کار باعث افزایش طول عمر کفش‌های شما می‌شود. ۲) بهتر است کفش‌های خود را با مواد شوینده مجاز شستشو دهید، این کار علاوه بر افزایش طول عمر کفش شما به سلامت پای شما هم کمک می‌کند.
  2. از قرار دادن کفش‌ها مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید، نور خورشید باعث تغییر رنگ و پوسیدگی کفش‌ها می‌شود.
  3. اگر در بخشی مشغول به کار هستید که با مواد نفتی و شیمیایی خطرناک سرو کار دارید، بهتر است تا حد امکان از ریخته شدن این مواد روی کفش ایمنی جلوگیری کنید.

چت آنلاین